Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bombaj - příprava

Cesta z Brna do Bombaje v říjnu 2009 tak, jak jsem ji cítil a prožíval den za dnem. Nechme stranou účel cesty, není podstatný. Prostě se to tak seběhlo, že jsem na začátku října 2009 odletěl do Bombaje. Nikdy předtím jsem v Indii nebyl a všechno, co jsem o ní věděl bylo jen a jen z četby.

Tohle indické město má 17 miliónů obyvatel a leží na břehu Arabského moře. Všechny ostatní údaje o jeho geografii, historii, ekonomice, složení obyvatel, administrativním členění, volbách do městské rady a podobných vlastivědně-encyklopedických otravných věcech si snadno najdete na Wikipedii a tak je tady nebudu uvádět. To jsou objektivní, suchá, statistická fakta, které rád přenechám jiným. Já budu psát o Bombaji subjektivně, emotivně a nebudu obtěžovat mnoha čísly. Povím vám o tom, co jsem viděl a co jsem cítil, když jsem se tím městem potuloval. Sem tam se nevyhnu zmínce o svém společníkovi, a tak mu dejme hned na začátku nějaké jméno, třeba: … Libor. Zní to hezky česky.

Přemýšlel jsem o tom, jak nazvat tuto sérii vyprávění už několik dní před odjezdem. Název by měl lákat, píše se to i návodu na psaní blogu. Napadaly mě takové věci jako Indie snu a skutečnosti (ale to už, myslím, někdo napsal) nebo Bombaj na vlastní kůži, případně Bombaj neznámá, a podobný voloviny. Když jsem nakonec vymyslel pitomost Bombaj z obou hlavní rovnou do držky, uklidnil jsem se a rozhodl se nedělat ptákoviny. Prostě Bombajský deník.

Předesílám, že kdo čeká historky o setkání krajany, popis mejdanu na zastupitelství ČR, a vyprávění o nákupech krásných suvenýrů nebo potížích se služebnictvem v rezidenční čtvrti, bude zklamán. Nejsem ten vhodný typ na večírek na konzulátě. Určitě tam nepotkám nikoho ze studií, kdo prožil „úžasné dobrodružství se slony tam nahoře v Uttarpradéši“,  a hodlá o tom vyprávět na párty. Nepolezu na žádnou velehoru, ani nepodám žádný sportovní výkon. Nejsem mladík, kterému cestu platí bohatý tatínek, aby synek poznal kus světa. Nejedu tam za vaše-naše daně. Většinu času budu pracovat, a na potulky městem bude jen málo času, pokud to nebudou potulky pracovní. Nicméně odjíždím plný očekávání, pečlivě připravený, očkovaný a poučený blogy, zprávami a wikipedistickými články. Hrubou mapu Bombaje mám z Google Maps dobře vrytu do paměti. (hahahá, duračok).


Moje výbava je dobře promyšlená a lepší by snad mohl mít jen Mirek Dušín z Rychlých šípů.

Posuďte sami:

- cestovní pas (no bez něj to nějak nejde, že jo),

- mezinárodní očkovací průkaz s fůrou očkování (abych mohl jíst co chci, no nevím).

- osm triček (všechny moc teplý),

- patery trenky (všechny málo vzdušný),

- sandály (OK),

- jedny náhradní kecky (nesmysl, takový boty jsou tu za babku),

- dvoje plátěné gatě s mnoha kapsami (good idea),

- troje fusekle (hahaha),

- mikina (u nás byla ráno u busu potřeba),

- náhradní mikina (jsem debil),

- maskáčovou bundu s podšívkou Made in Vietnam (jsem imbecil),

- František Gellner: Po nás ať přijde potopa (já ho rád),

- Ivan Klíma: Moje první lásky (toho taky rád),

- Úvod do anglické stylistiky (výsledek pomatení smyslů při balení báglu),

- příručka o Indii (totálně k ničemu),

- stařičký laptop (výborný společník na dlouhé horké večery, ale stačil by sešit a tužka),

- léky (ne dost, ne všechny správné),

- menší batůžek na courání po městě a na laptop do letadla (ehm, ehm),

- ledvinku na věci na nošení po městě,

- a konečně sloha s pečlivou přípravou na cestu, informacemi o telefonních číslech na důležité úřady, předpovědi počasí na týden, detailními mapami vybraných oblastí města z Google Maps a mnoha dalšími užitečnými informacemi, bez kterých tam prostě nikdo rozumný nemůže jet.
(Naposledy byla viděna na pražském letišti Ruzyně, ležela na stole v bufetu, na sobě měla propisovačku a lístek z autobusu, od té doby není místo jejího pobytu známo až dosud nebylo zjištěno, kde se pohřešovaná zdržuje.)

Uznejte, že s tak skvělou přípravou a výbavou to nemůže dopadnout jinak než dobře. V Indii právě skončil monzun, doba odjezdu je ideální, očekávání veliká. 

Balím bágl, hezky včas, už odpoledne, abych se před cestou prospal.

Nějak se nemohu s těma krámama vejít, takže to musím probrat, zkontrolovat a přebalit, mezitím přišel večer. Batoh je nacpaný k prasknutí, konzultuji ten problém telefonicky. Dobrá rada nad zlato, vyhazuju všechno ven a balím znova, počet předmětů se zredukoval. Mezitím nastává noc. No, dobře, tak se prospím aspoň chvilku. 

Sbaleno, poslední úpravy v bytě, abych se měl kam vrátit. Dávám si cigaretu a dívám se na krosnu, baťůžek, ledvinku a igelitku. Něco je špatně. Mám moc věcí. Přebaluji potřetí, noc pomalu plyne k ránu.

Nespím, nestíhám, sbaleno sice mám a zapřisáhl jsem se, že na to už nesáhnu, ale v bytě je nutno provést úpravy, abych se nevrátil do páchnoucí nory plné plísně. Nestíhám, rozednívá se, za chvíli musím utíkat na autobus.

U busu se Libora ptám, jestli spal dobře. Nespal ani minutu. Balil až do rána jako já.

Je fajn nebýt za blbce sám.

Autor: Zdeněk Bobek | sobota 28.11.2009 19:13 | karma článku: 13,36 | přečteno: 1347x
  • Další články autora

Zdeněk Bobek

Světový jazyk

Před pár lety jsem podlehl naléhání naší sousedky, a šel jsem učit angličtinu na učňovskou školu. Nebylo to nijak výdělečné, to ostatně učitelování nikdy nebylo - a bohužel ani nikdy nebude, ale bylo to velmi poučné. Velmi jsem se těšil, že náctiletá mládež vnese do mého života plného nudných technických překladů a cílevědomých manažerů z večerních kursů pro dospělé trochu svěžího vzduchu. S optimistickým úsměvem jsem vpadl do třídy, počmáral jsem tabuli časováním slovesa "to be" a procvičoval jsem jednoduché věty. Občas jsem utrousil bonmot o důležitosti angličtiny pro číšníky a servírky, občas jsem cvičení oživil nějakou legrační větou. Dětem se to líbilo. Jaké bylo mé překvapení, když mi po několika týdnech sdělili, že moje hodiny jsou príma, ale němčina je stejně důležitější než angličtina.

7.9.2013 v 10:00 | Karma: 15,19 | Přečteno: 593x | Diskuse| Kultura

Zdeněk Bobek

Zvýšení DPH na knihy je barbarské

Zdražení knih, která vyvolá vyšší sazba DPH, bude mít neblahé důsledky nejen pro knižní trh, ale i pro vzdělávání. Vládní úřednící, si nejsou schopni uvědomit, jaké to může mít důsledky. Nejspíš sami, krom oběžníků a vzkazů na stole, mnoho nečtou.

5.3.2011 v 12:20 | Karma: 12,19 | Přečteno: 712x | Diskuse| Politika

Zdeněk Bobek

Bombajské motorky

Bombaj a motorky, to prostě jedno bez druhého nemůže být. V městě s příliš úzkými ulicemi, stavěnými ve zcela jiné epoše, které se ucpávají stokrát za den, aby se zase jako zázrakem uvolnily a opět na chvíli proudili svou dvaceti až třicetikilometrovou rychlostí je motorka nejpraktičtějším dopravním prostředkem. Jsou jich tady miliony. Všech značek a typů. Hondy, Yamahy, Yezdi, čínské motorky, indické motorky, skútry, naháče, choppery, novější i starší, cokoli si vzpomenete, dřív nebo později to uvidíte. Viděl jsem mnoho Enfieldů, vypadaly jak z muzea, ale před rekonstrukcí, a ten zvuk, všichni milovníci chopperů musí při tom zvuku slintat.

21.6.2010 v 17:30 | Karma: 11,36 | Přečteno: 896x | Diskuse| Cestování

Zdeněk Bobek

11. 10. 2009 den 9. - Neděle

Musel jsem svoje psaní o Bombaji přerušit, protože v mém životě se odehrálo několik dramatických a smutných událostí, které mou mysl odvedli jinam. Ale teď se vracím, abych pokračoval ve vyprávění, které jsem nazval Bombajský deník, a které přestane být deníkem, protože s odstupem času cítím, že nemá smysl popisovat den za dnem, jak jsem je naťukal do laptopu v hotelu, ale spíše za zaměřím na několik oddělených témat. Takže jedeme dál:

12.6.2010 v 21:05 | Karma: 9,18 | Přečteno: 677x | Diskuse| Cestování

Zdeněk Bobek

Ta naše armáda česká

Tak jsme se zase předvedli, hezky česky. Generál Šedivý napsal svůj názor, opřel se o svou celoživotní zkušenost a o své vzdělání, a napsal upřímně, co si myslí. Napsal to právě včas, doslova za 5 minut 12, v době, kdy se bude zase rozhodovat o změnách, o penězích a o organizaci naší armády. Pro pana generála je armáda národní poklad. OK, já bych to až tak vzletně nenazval, držel bych se víc při zemi, ale já nejsem generál, který armádě zasvětil celý svůj život, takže ode mne by to znělo divně.

12.6.2010 v 15:58 | Karma: 24,22 | Přečteno: 2266x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Bobek

Bombaj 9. 10. 2009 - 7. den – Rajské zahrady

Dnes jsme jen něco zařídili na půl hodinky a pak jsme si hráli na turisty. Výprava na Malabar Hill se ukázala jako skvělý nápad. Bombaj k nám otočila svou přívětivou tvář. Aspoň na chvíli, po těch náročných dnech aklimatizace. Zvykáme si, i když pomalu.

14.12.2009 v 8:28 | Karma: 8,23 | Přečteno: 922x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Bobek

Bombaj 8. 10. 2009 - den 6. – Den dobrých znamení

O hledání Cyber Café, setkání s Evropany, Bombajských kontrastech, a příběh prodavače bramborových placiček.

7.12.2009 v 11:11 | Karma: 10,37 | Přečteno: 903x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Bobek

Bombaj 7. 10. 2009 - den 5. – Krize

Je mi hnusně. Od rána ležím. Blivno od žaludku, chřipkovitě všude jinde. Liborovi se nedaří, jak si vše naplánoval, a náladu má taky pod psa. Jako by nám byla včerejší sáhodlouhá a důkladná porada u oceánu na nic. Válím se v posteli, pospávám, naslouchám Liborovým analýzám situace a chabě přitakávám nebo se pokouším o námitky.

4.12.2009 v 12:00 | Karma: 10,71 | Přečteno: 904x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Bobek

6. 10. 2009 – den 4. - U oceánu

Ráno spíme jako zabití a pak vyrážíme na Chowpatti Beach. Koupat se nebudeme, už vím, že voda zálivu je špinavá. Budeme mít poradu. Vykračujeme po Marine Drive a probíráme záležitosti, kvůli kterým jsme přijeli. Za chůze venku se přemýšlí líp, než ve stísněným hotelovém pokoji. Další důvod je ten, že Libor potřebuje chodit. A tak chodíme a chodíme ...

3.12.2009 v 7:30 | Karma: 11,20 | Přečteno: 1378x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Bobek

Bombaj 5. 10. 2009 - den 3. - Pěšky po štetlu

Ráno je horko stejné, jako bylo večer a leje jako z konve, jen ta konev je nějaká moc veliká. Nemáme jídlo ani pití a tak se poptáme na nějakou hospodu. Jsou tady v okolí jen vegetariánské, což je pro nás v první chvíli zklamání, ale co naplat, jsme přece v Indii. Volíme tu nejbližší. První výběr jídla je hra na náhodu.

2.12.2009 v 9:00 | Karma: 12,08 | Přečteno: 1077x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Bobek

Bombaj 4. 10. 2009 - den 2. - Prádelna

Vyjít ven z klimatizované haly gigantického letiště znamenalo vstoupit do 30stupňového vedra a vlhka takového, že jsem mimoděk zvedl hlavu, abych se podíval jak vysoký ten skleník je. Ale nad mojí hlavou bylo jen šedé nebe dštící na zemi neutuchající déšť. Chvíli se potácíme sem a tam, zmatení z dlouhé cesty, zkřivení sezením, nevyspalí, otupělí.

30.11.2009 v 8:00 | Karma: 12,69 | Přečteno: 1083x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Bobek

Bombaj 3.10.2009 - den 1. - Cesta

O strastech cestování, nespravedlnosti malých porcí, pípajících rámech, mracích a o dojmech českého mouly z jeho prvního letu letadlem.

28.11.2009 v 22:40 | Karma: 13,95 | Přečteno: 1381x | Diskuse| Cestování
  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1087x
Narozen v Praze, žije v Brně, pracoval v mnoha - často velmi odlišných - profesích. Dnes se živí jako překladatel, tlumočník a učitel angličtiny na volné noze. Miluje rokenrol, blues, boogie-woogie, dobré jídlo a zajímavé knihy a filmy.